11 sep, "el golpe"

tjafan bloggen!
idag tvingade jag isabel till skolan, fyfan vad glad jag vart! och jävlar vad hon var brun, själv så var man en blekfis brevid henne men men. Idag så ska det vara menat och vara en sorlig dag för mig, men en sorlig person är jag inte, inte när man precis träffat isabel haha.

Idag så är det den 11 september, ingen rolig minne för det chilenska folket. Jo det är nämligen så att det var "el golpe" för precis 30 år bakåt, eller ja på ett ungefär. För dom som inte fattar så är el golpe något riktigt jävla hemskt som hände i Chile. Chile hade hotats av pinochet som ville ta över landet, han hade fångat miljoner av människor , misshandlat dom sedan dödat dom. Den chilenska presidenten hade fått den här informationen, han sade sina sista ord via radion och sedan tagit självmord. Om ni undrar varför det finns så många chilenare här i sverige så är det för att den svenska ambassadören var i chile när el golpe hände, han räddade på ett ungefär 7 000 människor.





förstog ni ingenting utav det jag skrev? så kan ni ju själva kolla på filmen som dom gjorde
"svarta nejlikan", det är en sann historia / amanda

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är inte säkert att han tog livet av sig. Han blev säkert mördad.

2008-09-11 @ 18:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0